vrijdag 27 november 2015

Actief luisteren is een basisvoorwaarde voor succes.

Ooit heb ik tijdens een training de volgende stelling meegekregen:
"je hebt twee oren en één mond; gebruik ze ook in die verhouding"  en om er een oude uit te gooien: "spreken is zilver en zwijgen is goud".

Bij het rekruteren van mensen is het erg lastig voor mij om die kwaliteit bij mensen goed te doorgronden en dat trek ik mij wel aan. Zelf praat ik ook graag en luister ik  te weinig naar mensen.
Dat consterende, neem ik mij voor om daar meer aandacht aan te geven en vanaf nu beter en actiever te luisteren.

Binnen dropship-factory B.V.  zijn we op zoek naar mensen, die de passie hebben om te luisteren. Juist voor ons project Plan Your Event hebben zowel in de omgeving Lochem als Utrecht mensen nodig, die als salesmedewerker, die de kunst en passie van het actief luisteren beheersen.


Waarom is luisteren en met name "actief luisteren" zo belangrijk?  Bij het zoeken van de juiste bedrijven, die passen bij het concept van Plan Your Event is het een voorwaarde, dat de geselecteerde bedrijven ook daadwerkelijk de juiste portfolio hebben om op de site te staan. Dan is het belangrijk om ook die bedrijven de overtuiging te laten inzien, waarom ze op onze site zichzelf mogen profileren. 

Dus door tijdens de gesprekken goed te luisteren naar de motivatie en de klant zelf te laten aangeven waarom hij/zij meedoet (doordat zij weer goed naar ons hebben geluisterd) kan de klant dat ook aan anderen uitleggen. 

En dat dit een lastig item is bewijst wel de praktijk. Tijdens de begeleiding van het team krijgen de teamleden opdrachten die op zich makkelijk lijken. Toch is het lastig om de opdrachten daadwerkelijk vervult te krijgen. En dat heeft te maken met "luisteren" naar de opdracht. Dat vergt geduld en ook weer "actief luisteren".

Neem maar eens de proef op de som. Iedereen heeft het weleens gedaan. Je zit met een gezelschap en je fluistert je buurman/vrouw een eenvoudige zin in het oor. ( schrijf deze voor jezelf op). Deze geeft dezelfde boodschap aan zijn buurman/vrouw door enzovoort. Vraag de laatste uit de kring de boodschap hardop uit te spreken en vraag hem/haar  jouw geschreven boodschap voor te lezen. Je zult versteld staan.

Dus als je denkt als salesmedewerker aan de gang wilt, solliciteer dan door mij een mail te sturen met je CV. Ik luister graag naar je argumentatie om lid van ons team te worden. 
Mocht je ook geïnteresseerd zijn in meer mogelijkheden bij dropship-factory (ik heb mijn webwinkel via dit team gestart) kom dan eens naar onze kennismakingsbijeenkomsten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten